دانلود پایان نامه روانشناسی درباره رابطه بین تعارض خانواده-کار و ابعاد ســلامـت روانی کارکنان

 جزییات پایان نامه و دانلود متن کامل در سایت elmyar.net 

آموزش کامل پایان نامه نویسی مخصوص مقطع کارشناسی ارشد

دانلود متن کامل پایان نامه - همه رشته ها -

دانلود پایان نامه های فارسی از دانشگاه های آزاد و سراسری - نمونه پایان نامه - دانلود متن کامل با فرمت ورد


دانلود متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی

عنوان کامل پایان نامه : بررسی رابطه حمایت سازمانی ادراک شده و تعارض کار خانواده و خانواده کار بر سلامت روانی کارکنان آتش نشانی شیراز

2-5چارچوب نظری تحقیق

با توجه به مباحث مطرح شده و دیدگاه­های نظری مختلفی که بیان شد، محقق با توجه به هدف پژوهش و نمونه مورد تحقیق، چارچوب نظری خود را بدین گونه انتخاب نموده است.

در خصوص حمایت سازمانی، رویکرد ایزنبرگر مد نظر قرار گرفته است. چرا که مبنای نظری حمایت سازمانی، نظریه تبادل اجتماعی است و طبق آن در روابط اجتماعی وقتی کسی در حق دیگری لطفی می­کند او خود را موظف احساس می­کند که لطف او را جبران کند. هر چه این لطف و کمک بزرگتر باشد، فرد بیشتر تمایل دارد آن را جبران کند. بر اساس این نظریه سازمان فقط به رفاه مادی کارکنان توجه نمی­کند بلکه جوانب غیرمادی از قبیل احترام به احساسات، پیشهادات و انتقادات سرلوحه کار خود قرار داده و یک امنیت شغلی، روانی و اجتماعی بالایی را برای آن­ها فراهم می­کند.

در خصوص تعارض کار-خانواده و خانواده-کار رویکرد نظری گرین هوس و بیوتل مد نظر قرار گرفته شده، چرا که در آن سه حیطه بروز تعارض (زمان-توان-رفتار)، بخوبی نشان داده شده است. به طور مثال ساعات کار طولانی و یا نوبتکاری (شیفت کاری) در حیطه شغلی و الزام به نگهداری از کودک خردسال و علاوه بر آن شاغل بودن همسر، در حیطه خانواده، از نظر زمانی محدودیت­هایی را برای فرد کارکن ایجاد می­کند و این فشار ناشی از محدود بودن زمان، زمینه­ای برای ایجاد تعارض و عدم هماهنگی و سازگاری میان دو نقش وی در خانه و در محل کار بوجود می­آورد. تعارض مبتنی بر زمان، رایج­ترین نوع تعارض به شمار می­رود که مبتنی بر نظریه کمبود است. این نظریه بیان می­کند که میزان انرژی انسان ثابت و محدود است و نقش­های چندگانه به طور اجتناب ناپذیری زمان و انرژی لازم برای برآوردن همه نیازهای نقش را کاهش می­دهد، بنابراین فشار و تعارض کار-خانواده رخ خواهد داد (مارکز[1]،1977).

[1]Marks

سوالات یا اهداف پایان نامه :

تعیین رابطه بین تعارض کار-خانواده و ابعاد ســلامـت روانی کارکنان

تعیین رابطه بین تعارض خانواده-کار و ابعاد ســلامـت روانی کارکنان

تعیین رابطه بین حمایت سازمانی ادراک شده و ابعاد ســلامـت روانی کارکنان

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی با عنوان : بررسی رابطه حمایت سازمانی ادراک شده و تعارض کار خانواده و خانواده کار بر سلامت روانی کارکنان آتش نشانی شیراز