کامل پایان نامه رشته روانشناسی با عنوان :اثر بخشی آموزش خلاقیت برافزایش نگرش کار آفرینانه بیکاران شهر تهران با فرمت ورد

 جزییات پایان نامه و دانلود متن کامل در سایت elmyar.net 

آموزش کامل پایان نامه نویسی مخصوص مقطع کارشناسی ارشد

دانلود متن کامل پایان نامه - همه رشته ها -

دانلود پایان نامه های فارسی از دانشگاه های آزاد و سراسری - نمونه پایان نامه - دانلود متن کامل با فرمت ورد


دانلود متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی

عنوان کامل پایان نامه :

بیان مسئله:

خلافيت بزرگترين عصيان در عالم هستي است براي خلق كردن بايد از همه قيد و بندها رها شده وگرنه خلاقيت چيزي جز تقليد و نسخه برداري نخواهد بود. فقط يك نسخه بدل! فقط هنگامي مي توان خلاق بود كه فرديت فرد را دريافت . ( اشو [1] ، ترجمه : فرجي ، 1380)

همانگونه كه مغز انسان داراي دو جنبه است خلاقيت نيز دو جنبه دارد . خلاق بودن در واقع متفاوت، غير معمول و مبتكر بودن است. اين خلاقيت است كه تغييرات را بوجود مي آورد. اگر كاري را با شيوه هاي متفاوت نسبت به قبل انجام دهيد نتايج نيز تغيير خواهند كرد . اما براي رسيدن به پاسخ موفقیت آميز در عرصه تغييرات خلاقيت نيز لازم است با تغيير محيط بيروني واكنشها نيز بايد تغيير كنند . بنابراين ، خلاقيت ناپايدار است و تغيير نيز همين حالت را دارد. تغيير و خلاقيت هر دو مخاطره آميز هستند و هر دو موجب ترس، اضطراب و نارضايتي نسبت به شرايط جديد مي شوند. اما اين دو مي توانند موجبات خشنودي، هيجان و مسرت را نيز فراهم كنند . (حميدي زاده، 1381)

خلاقيت به عنوان جوهره كارآفريني و عامل كليدي موفّقّيت و بلكه بقاي سازمانها و همچنين امر تكامل و سعادت دنيوي و اخروي ، هنوز جايگاه واقعي خود را نه تنها در جامعه بلكه در محافل علمي و تحقيقاتي كشور پيدا نكرده است به همين دليل هنوز در هيچ يك از دروس يا رشته هاي تحصيلي دانشگاههاي كشور ، واحدي جهت آموزش خلاقيت پيش بيني و طراحي نشده است و آنچه به طور ضمني و حاشيه اي و گذرا در بعضي از دروس به آن اشاره مي شود ، تنها جنبه هاي نظري و تئوريك خلاقيت است ، كه نه فقط مؤثر نمي باشد بلكه اين ذهنيت را نيز ايجاد مي كند كه خلاقيت امري ذهني ، فردي و ارثي است كه به شكل علمي ، كاربردي و گروهي قابل آموزش نيست ! و نتيجه اين ذهنيت است كه نمي توانند در دنياي واقعي رقابت ، صنعت و كسب وكار ، حرف تازه اي بزنند . (صمد آقايي،1383)

خلاقیت همان خلق ایده های جدید است که این ایده ها ممکن است به محصولات یا خدمات جدیدی نیز منجر شود. نوآوری نیز همانا ارائه محصول , فرآیند و خدمات جدید به بازار است . خلاقیت فرایند ایجاد هرچیز با ارزش است و در حقیقت پیدایی و تجلی یک اندیشه و فکر است در حالی که نوآوری فرایند عملی ساختن آن اندیشه و فکر است . فرصت ها نیز موقعیت هایی هستند که از بررسی نیازهای جامعه فراهم می شوند که کارآفر ینان این نیازها را درک کرده اما افراد عادی قادر به درک آنها نیستند (کیا 1386).

امروزه خلاقيت به قدري اهميّت پيدا كرده است كه تعدادي ازدانشگاههاي بزرگ دنيا مانند : دانشگاه بوفالوي آمريكا در رشته خلاقيت ، دورة كارشناسي ارشد برگزار مي كند وتنها ازاين دانشگاه درسال 1994 ،يكصد نفر فارغ التحصيل مي شوند و اهميّت روز افزون آن به حدي است كه براي سال 2004 تعداد 571 كلاس سه واحدي در رابطه با خلاقيت و 4115 كلاس به نام نوآوري درهنر تنها در مقطع تحصيلي ليسانس در دانشگاههاي مختلف دنيا طراحي شده است . (صمد آقايي،1383)

خلاقيت در ساده ترين شكل خود به معني به وجود آوردن چيزي است كه قبلا وجود نداشته است . به تعبيري ايجاد بي نظمي خود نمونه اي از خلاقيت است . بي نظمي از قبل وجود نداشت و به وجود آورده شد. ( دوبونو، ترجمه : بصيري و غفاري پور، 1382)

بطوركلي اين موج از قرن نوزدهم يعني زماني كه مهمترين اختراع بشر يعني « اختراع روش اختراع» (تكنيكهاي خلاقيت ) ابداع شده به حركت در آمد. از آنجایی که کلید موفقیت کارآفرینی یافتن روش های خلاقانه است , کارآفرین با بکارگیری فناوریهای جدید و شیوه های نوین, سریعتر و کم هزینه تر نیازهای جامعه را به نحو احسن برآورده می سازد (کیا 1386).

درك منطق خلاقيت به خودي خود كسي را خلاق تر نخواهد كرد. ولي او را از نياز به خلاقيت آگاه خواهد ساخت اين درك، طراحي شيوه هاي خلاق مشخصي را تشريح مي كند و نشان مي دهد كه چرا شيوه هاي ظاهرا غير منطقي در منطق سیستم های الگویی، کاملاً منطقی هستند. مهمتر از همه درك منطق خلاقيت، شخص را بر مي انگيزد، تا درباره خلاقيت كار انجام دهد. ( دوبونو، ترجمه : بصیری و غفاري پور، 1380)

تار و پود فرهنگ كارآفريني ازجنس خلاقيت ، نوآوري و سخت كوشي بافته شده است. فرهنگ كارآفريني ، خلاقيت و نوآوري مجموعه ارزش ها ، نگرش ها ، هنجارها و رفتارهايي است كه هويت افراد كارآفرين را تشكيل مي دهد .

خلاقيت به عنوان جوهره كارآفريني و عامل كليدي موفّقّيت و بلكه بقاي سازمانها و همچنين رمز تكامل و سعادت دنيوي و اخروي بشر است.فرهنگ كارآفريني بربها دادن به خلاقيت و نوآوري استوار است كارآفرينان افراد خلاقي هستند كه ايده هاي نو توليدكرده و آن را در قالب يك شركت به سرانجام مي رسانند . بها دادن به خلاقيت نه تنها در دراز مدت باعث رشد و توسعه شركت ها مي شود . بلكه زمينة مناسبي را براي رشد و شكوفايي استعدادها وظرفيت هاي انساني فراهم مي كند و اين شكوفايي خود بستر مناسبي براي رشد فضايل اخلاقي و معنوي در انسانهاست (مقصودی،1384).

شواهد قابل توجهي وجود دارد كه هرچه فرد با گروه: راههاي بيشتري را ايجاد كند و مورد بررسي  قرار دهد، نه تنها احتمال حصول به راههاي بهتر و مناسبتر وجود خواهد داشت ، بلكه احتمال بيشتري براي موفقيت در حل مسائل وجود دارد. (تورنس [2] ترجمه: قاسم زاده، 1381)

آموزش خلاقيت استعدادي طبيعي است كه فارغ بودن از ترس و موانع را شامل مي گردد.

آموزش خلاقيت سه مولفه را در بر مي گيرد:

  • اراده: براي آموزش دادن مهارتهاي تفكر خلاق به افراد بايد اراده وجود داشته باشد . موضوع تنها بيرون كشيدن استعداد خلاق طبيعي خود آنها نيست.
  • مهارت: آموزگاران يا آموزش دهندگان بايد مهارت لازم را براي آموزش دادن خلاقيت داشته باشند.
  • براي آموزش گريز انديشي برنامه هاي رسمي موجود است كه رويكردي ويژه و سنجيده در راستاي خلاقيت جدي است . (دوبونو، ترجمه: بصيري و غفاري نژاد 1382)

در اين مجموعة پژوهشي ، نگرش کارآفرینانة بيكاران شهر تهران و ارتباط و تعامل آن با آموزش خلاقيت و اشتغال زايي درقالبي نو مورد بررسي قرار مي گيرد . به عبارت ديگر محقق درصدد است تا اثر بخشي آموزش خلاقيت برافزایش نگرش كارآفريني بيكاران شهر تهران در دو گروه آزمایش و گواه را بر پاية الگوي آموزش تکنیکهای فردی و گروهی(101 تکنیک) خلاقيت به اثبات برساند تا شايد راهكاري هر چند كوچك بر معضل بزرگ بيكاري جوانان اين مرز و بوم باشد. (قابل ذکر است که تکنیک های فردی به صورت گروهی هم قابل اجراست.)

هدف پژوهش : اين پژوهش مي تواند به عنوان پيش قراول زمينة مناسب براي تحقيقات گسترده و عميق در رابطه با توسعه كارآفريني و اشتغال جوانان بيكار دانشگاهي و غيردانشگاهي بر مبناي پرورش استعدادهاي خلاقانه به روش علمي محسوب گردد. لذا محقق در پی کشف راهکاری عملی برای دستیابی به منظور  حل گوشه ای از معضل بزرگ بیکاری می باشد, تا شاید در آینده ای نزدیک به عنوان یکی از  چراغ های روشن بر جاده تاریک اشتغال زایی و کارآفرینی فروزان گردد.

هدف محقق افزایش نگرش کار آفرینانه و به دنبال آن افزایش رفتار کار آفرینانه به شیوه آموزش عملی و اجرای تکنیکهای خلاقیت فردی و گروهی است. زیرا آموزش منجر به افزایش نگرش خواهد شد.

[1] Osho

-1torance. Ellis pual

 اثر بخشی آموزش خلاقیت برافزایش نگرش کار آفرینانه بیکاران شهر تهران

تکه هایی از این پایان نامه :

فرضيه هاي پژوهش :

فرضيه اصلي: آموزش خلاقيت بر افزایش نگرش كارآفرينانه بيكاران مؤثر است .

فرضيه های فرعي:

 1) آموزش خلاقيت بر افزایش رفتار كارآفرينانه مؤثر است.

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی با عنوان :اثر بخشی آموزش خلاقیت برافزایش نگرش کار آفرینانه بیکاران شهر تهران با فرمت ورد