پايان نامه با موضوع نقش زنان روستايي در اقتصاد خانوارهاي شهرستان فومن
نوشته شده توسط : مدیر

پايان نامه با موضوع نقش زنان روستايي در اقتصاد خانوارهاي شهرستان فومن

 جزییات پایان نامه و دانلود متن کامل در سایت elmyar.net 

آموزش کامل پایان نامه نویسی مخصوص مقطع کارشناسی ارشد

دانلود متن کامل پایان نامه و سمینار کارشناسی ارشد - همه رشته ها - رشته مدیریت حسابداری حقوق اقتصاد روانشناسی برق عمران صنایع کامپیوتر مواد شیمی پلیمرwww.jahandoc.com
دانلود متن کامل پایان نامه - همه رشته ها -

دانلود پایان نامه های فارسی از دانشگاه های آزاد و سراسری - نمونه پایان نامه - دانلود متن کامل با فرمت ورد


 دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه :

 نقش زنان روستايي در اقتصاد خانوارهاي شهرستان فومن

قسمتی از متن پایان نامه :

اشتغال زنان روستایی

مشارکت زنان روستایی در زمینه های مختلف اقتصادی اجتماعی فرهنگی و سیاسی مقوله بسیار مهمی در راستای دست یابی به توسعه واقعی است. مشارکت زنان در زمینه اقتصادی هم در بیرون از خانه، مزارع و باغات و هم در درون خانه و یا کارگاههای روستایی صورت می گیرد. فعالیتهای فرآوری محصولات لبنی و باغی از جمله فعالیتهای تولیدی است که زنان در درون خانه انجام می دهند. مشارکت اجتماعی و فرهنگی زنان روستایی ریشه در باورها، عقاید سنتها و آداب و رسوم داشته و در جوامع و مناطق مختلف  شکل خاصی به خود می گیرد. بالاخره مشارکت زنان روستایی در زمینه انتخابات از دیگر زمینه های مشارکتی زنان روستایی محسوب می گردد. تا زمانی که به زنان به عنوان نیمی از نیروی انسانی در روند توسعه توجه کافی معمول نگردد تحقق آرمان توسعه پایدار آرزویی محال است این مساله قابل توجه است که زنان روستایی و عشایری مادامی که فرزندان گرسنه در دامان دارند و دامشان نحیف و گرسنه است چگونه می توانند به فکر قطره حفره ی به وجود آمده در لایه ازون باشند(معروفی، 1378, ص20).

اگر فرض شود از هر سه نفر زن روستایی بالاتر از 10 سال, یک نفر در طول سال به نوعی به کار تولید در یکی از 133 رشته صنایع دستی اشتغال داشته باشند, می توان گفت, فقط در جامعه روستایی ایران, جمعیتی معادل 65/2 میلیون نفر به صورتهای مختلف, اعم از دائمی, فصلی یا موردی به کار تولید صنایع دستی مشغول می باشند که اغلب آنها را بافندگان فرش و گلیم تشکیل می دهند( حیدری,1372, ص52).

 

2-2-2-1- ماهیت اشتغال زنان روستایی

2-2-2-2- اشتغال زنان روستایی در کشاورزی

در مورد سهم زنان روستایی در تولید کشاورزی مشکل بتوان با داده های آماری آن را مشخص کرد. زیرا خانواده های دهستانی، فعالیتهای خانگی با فعالیتهای زراعی را توام انجام می دهند. بنابراین داده های سرشماری ها را در مورد میزان سهم زنان روستایی در تولید کشاورزی می بایست با احتیاط مورد بررسی قرار داد.

تقسیمات جنسیتی کار موجب می گردد که برخی فعالیتها را زنان انجام ندهند. در مجموع مردان کارهای فیزیکی و سنگین و برخی فعالیتهای دارا ی شرایط خاص مانند آبیاری( خصوصا در شب) بازاریابی محصولات، انجام فعالیتهایی که از لحاظ عرف مردانه است را انجام می دهند. برخی فعالیتهای زنانه با ورود تکنولوژی و ماشین آلات کشاورزی به عهده ی مردان نهاده شده است. علت این امر عدم آشنایی زنان روستایی با نحوه استفاده از تکنولوژی و عدم آموزش آنها می باشد. زنان روستایی عهده دار وظایف خانگی، ‌فرآوری محصولات کشاورزی، انجام اکثر فعالیتهای دامی ( شیردوشی، نظافت محل دام، بهداشت دامها و …) می باشد. به طور کلی زنان روستایی در مرحله قبل از کاشت محصولات زراعی و باغی که شامل آماده سازی زمین،‌ قطعه بندی، شخم، کانال کشی و مرزبندی می باشد،‌ فعالیت بسیار ناچیزی دارند(محمدی یگانه،احمدی، ص191). به طور کلی کاهش زنان روستایی شاغل در بخش کشاورزی, ناشی از پیشرفت تکنولوژی و جایگزین شدن سرمایه به جای کار یا ماشین آلات به جای نیروی انسانی است و افزایش آن در بعضی دوره ها نیز نتیجه گسترش سطح زیر کشت و استفاده از زمینهایی است که پیش از این مورد استفاده بخش کشاورزی قرار نمی گرفته است. به هر حال این تحولات موجب شده است که سهم زنان روستایی شاغل در بخش کشاورزی در جمع شاغلان روستایی از 76درصد به سال 1335 به 59 درصد در سال 1355 و سپس به 50 درصد در سال 75 کاهش یابد(ازکیا,1383, ص56).

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

اهداف تحقیق

1- شناخت نقش زنان در اقتصاد شهرستان فومن

2- شناسایی رابطه بین میزان سواد زنان و فعالیتهای اقتصادی

3- شناسایی میزان سهم زنان روستایی در تولید

4- شناخت عوامل موثر بر فعالیت زنان در خانوارهای روستایی شهرستان فومن

5- تعیین سهم زنان روستایی فومن از درآمد خانوار




:: بازدید از این مطلب : 50
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 13 فروردين 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: