پایان نامه رشته روانشناسی با عنوان :اثر بخشی آموزش خلاقیت برافزایش نگرش کار آفرینانه بیکاران شهر تهران

 جزییات پایان نامه و دانلود متن کامل در سایت elmyar.net 

آموزش کامل پایان نامه نویسی مخصوص مقطع کارشناسی ارشد

دانلود متن کامل پایان نامه - همه رشته ها -

دانلود پایان نامه های فارسی از دانشگاه های آزاد و سراسری - نمونه پایان نامه - دانلود متن کامل با فرمت ورد


دانلود متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی

عنوان کامل پایان نامه :

 اثر بخشی آموزش خلاقیت برافزایش نگرش کار آفرینانه بیکاران شهر تهران

تکه هایی از این پایان نامه :

مقدمه : خلاقيت استعداد و ابتكار وخلق كردن است كه به صورت بالقوه درهر فردي و درهرسني وجود دارد و با محيط اجتماعي ، فرهنگي دررابطه تنگاتنگي مي باشد . براي اين گرايش طبيعي شرايط مساعدي ضرورت دارد تا تبيين شود .

به اين ترتيب خلاقيت درنوع انسان استعدادي است عمومي – مثل هوش و حافظه و بر خلاف نظرعاميانه بشريت بين مبتكران و غير مبتكران تقسيم نمي شود ؛ دراينجا درجاتي وجود دارد: هركس كم و بيش خلاق است ، مطلب ديگري كه به مفهوم خلاقيت بستگي دارد اين است كه اين استعداد طبيعي ، برحسب محيط و شرايط ديگر،كم يا زياد بروز مي كند ؛ محيط هاي مساعدي براي خلاقيت وجود دارد كه شكوفا مي شود ياگسترش مي يابد و رشد مي كند . محيطهاي ديگري هم هست كه بزرگترين استعداد خلاقيت بالقوه نمي تواند در آنجا بروز كند . ( بسیس[1]، پی یر، ترجمه : سروري 1379).

خلاقيت چيست ؟                                                  

نگاه كردن متفاوت به مسأله ورسيدن به يك راه حل جديد ، همان چيزي است كه عموماً از آن به خلاقيت تعبير مي شود اما خلاقيت مفهومي نيست كه بتوان آن را در يك جمله و حتي يك كتاب مفصل هم توضيح داد . خلاقيت در حقيقت فرآيندي است كه در ذهن فرد خلاق اتفاق مي افتد و حاصل آن شكل گرفتن يك ايده ي جديد يا يك راه حل ابتكاري است . اين خلاقيت ذاتي است يا ابتكاري ؟ بسیس، پی یر، ترجمه : سروري 1379).

مفهوم خلاقيت :

خلاقيت از جمله مسائلي است كه دربارة ماهيت و تعريف آن تاكنون بين محققان و روانشناسان توافقي به عمل نيامده است .

تورنس بعد از پنجاه سال تحقيق و آزمون خلاقيت معتقد است : نمي توان تعريف صريح و جامعي از خلاقيت ارائه داد .

آزوبل[2] نيزمي گويد: خلاقيت يكي ازمبهم ترين و مغشوش ترين اصطلاحات در روانشناسي وتعليم و تربيت امروز است . ابهام دراين اصطلاح به اين دليل است كه مفهوم خلاقيت مفهومي انتزاعي و تازه مي باشد . اما ابهام در مفهوم به معني پيچيدگي خودجريان خلاقيت نيست ، زيرا خلاقيت را مي توان به راحتي در زندگي روزانه حس كرد و آن را لمس نمود .

خلاقيت ازمفاهيمي است كه اگرنگوئيم جزء بديهيات اوليه است ، مي توان آن را جزء بديهيات ثانويه تلقي كرد ( صمد آقايي 1383 ).

تعريف خلاقيت : تعريف كردن خلاقيت كارساده اي نيست با اين حال مي توان سه نوع تعريف راجع به خلاقيت تفكيك كرد :

1) شخص خلاق

2) فرآيند خلاق

3) توليد خلاق

1) بنابراين در اولین تعریف  اشخاصي خلاق ناميده مي شوندكه تا حدي توانايي به دست آوردن و ياخصوصيت شخصي خاصي را نشان دهند . در بسياري موارد بنابر زمينه كاري افرادي مانند هنرمندان ، دانشمندان تحقيق و توسعه و نيز معمارها ، آنها را خلاق مي نامند.

از سويي ديگرمي توان شخص خلاق را در شرايطي كه او صاحب منصبي خاص است ، تعريف كرد به عنوان مثال « بارن» شخص خلاق راكسي مي داند كه در قبال قوة ابتكار، اختيار كامل از خود نشان دهد (فیض بخش , 1381).

پس با توجه به آنچه ذكر شد آيا بايد گفت كه برخورداري از خلاقيت فقط مختص معدود افرادي است كه داراي استعداد و قابليتهاي ويژه هستند و به سطحي مي رسند كه آنها را نابغه مي نامند؟ بديهي است كه موضوع نبايد فقط داشتن استعداد و توانايي هايي ويژه باشد چرا كه افراد بي شماري را مي شناسيم كه ضمن برخورداري از استعدادهاي فوق العاده همواره به همان كارهاي عادي و غير خلاقانه مشغولند.

همچنين مي توان ادعا كرد كه دانشمندان بي شماري وجود داشته اند كه مثلا ميزان سوادشان در رياضي و فيزيك از انيشتين هم بالاتر بوده است ، اما تفاوت انیشتين با آنها در اين بود كه كارهاي او از نوعي خصيصه ابتكار و اصالت برخورد بوده است. (بوهم [3]، ترجمه: حسين نژاد 1381)

2) در بيشترموارد، خلاقيت يك فرآيند ذهني در نظر گرفته مي شود. لغت نامه روانشناسي پنگوئن مي گويد: خلاقيت عبارت است ازفرآيندهاي ذهني كه منجربه يافتن راه حلها ، ايده ها ومفهوم زيبا ، شكلهاي هنري ، تئوري ها و فرآورده هايي مي شود كه بي همتا و تازه هستند (کیا , 1386).

رولامي [4] چنين نظر داده است كه فرايندهاي خلاقيت غير عقلاني نبوده بلكه فوق عقلاني [5]اند از فعاليتهاي فكري ، ارادي وعاطفي را گرد هم آورده و به تحرك وا مي دارد .

وي معتقد است كه تفكر خلاق ، نمايش بالاترين درجه سلامت عاطفي و عبارت است از ابراز وجود افراد سالم در جريان خود بهسازي [6] و تكامل نفس خويش است . (تورنس ، ترجمه : قاسم زاده 1381)

يكي از خصوصيات يك فرد خلاق که به نحوي گسترده مورد قبول قرار گرفته است ، عبارت از بازنگري رواني است . تقريبا همه وقتي با يك وضعيت ناقص روبرو مي شوند، گرايش به جهش فوري به قضاوت درباره آن دارند. (تورنس ، ترجمه: قاسم زاده ، 1381)

3) درحاليكه بحث بر سرآن است كه آيا مي توان گفت فرآيند خلاقانه در نبود محصول خلاقانه ، اتفاق مي افتد يا نه ، دربيشتر موارد اين فرآيند دررابطه با انجام كار تعريف مي شود البته عبارت محصول خلاقانه لزوماً به معناي شيء فيزيكي نيست . محصول خلاقانه مي تواند بيان شفاهي يك فكريا يك الگوي جديد رفتاري باشد. آنچه كه الزامي است اين است كه در نبود خالق هم ، خلاقيت براي مردم قابل لمس و درك باشد (فیض بخش , 1381).

خلاقیت ویژگیها و خصوصیات محصولی را توصیف می کند که کاربردی جدید و مفید ارائه دهد همچنین خلاقیت شامل افرادی می شود که سبک زندگی متفاوتی نسبت به همنوعانشان داشته و تولیداتشان بی نظیر است و نیز خلاقیت ناشی از محیطی است که پروسه خلاقیت در آنجا رخ داده است.( سیگل 2000، ترجمه: عزیز زاده )

خلاقيت عبارت است از بكارگيري توانائيهاي ذهني براي ايجاد يك فكر و انديشه نو. در خلاقيت اطلاعات به صورتهاي گوناگون در بازار عرضه مي شود . (اينترنت، زارعي ، 1379)

بعضي تعاريف گسترده تر هستند و دربارة فرآيند چيزي نمي گويند، جز آنكه اين فرآيند در محصول خلاقانه شكل مي گيرد. هارمون[7] تعريف ديگري دارد كه مي گويد خلاقيت عبارت است از هر فرآيندي كه با آن چيزي جديد توليد مي شود . يك فكر يا يك شيء جديد ، چه نمونه ها تازه باشند ، چه ترتيب جديدي از عناصر قديمي باشند . بقية تعاريف ، فعاليتهاي ذهني اي را مشخص مي كند كه در فرآيند خلاقانه دخيل هستند  (فیض بخش , 1381).

با وجود این تعریف خلاقیت فراتر از این بحث می باشد . در برخی دیگر از تعاریف, خلاقیت معادل با حل مسائل و مساله گشایی , تلقی شده است که در اشکال مختلف هنری یا علمی و اجتماعی ظاهر می شود.

بدین ترتیب خلاقیت چیزی جز حل کردن مسائل, مشکلات, تعارضات یا بن بست ها نیست. (اینترنت پیر خائفی, 1386).

خلاقيت بازي با تخيل و امكانات است كه در حين تعامل با عقايد ، افراد و محيط ، منجر به ارتباطات و نتايج جديد و معنادار مي شود .

خلاقيت يك فعاليت پوياست كه ضميرخود آگاه و نيمه خودآگاه را دربرمي گيرد . در واقع خلاقيت تمامي ذهن را در برميگيرد « ند هرمان»[8] نويسندة كتاب « ذهن خلاق » درتعريف خلاقيت مينويسد:

به نظر من خلاقيت در معناي كامل خود ، هم توليد ايده را شامل مي شود و هم نشان دادن آن را يعني باعث رخ دادن چيزي شبيه يك نتيجه مي گردد . به منظور تقويت توانايي خلاقيت مي بايد فكر يا ايده را به صورتي به كار گرفت كه تجربه از يك سو و واكنش شخص از سوي ديگر باعث تقويت عملكرد شوند  ( حائري زاده ، 1381 ).

خلاقيت عبارتست از : نگاهي متفاوت به پديده هايي كه ساير مردم نيز آنها را مي نگرند

خلاقيت يعني ارتباط چيزها يا آرايي كه قبلا با يكديگر ارتباطي نداشتند .

خلاقيت = دانش + تجربه + بينش كودكانه   ( حائري زاده ، 1381 ).

متداولترين برداشت از خلاقيت ارائه فكري نو و متفاوت به وسيلة فردي خلاق است . اهميت اين فكر نوين يا راه حل ابتكاري صرفا به دليل غير معمول بودن آن نيست ، بلكه به اين دليل است كه اين ابتكار از نظر ديگران نيز ارزشمند و متناسب با موضوع است

بنابر اين به نظر برخي از روان شناسان ، خلاقيت تركيبي از قدرت ابتكار ، انعطاف پذيري و حساسيت در برابر نظرهايي است كه فرد را قادر مي سازد خارج از نتايج تفكر نامعقول به نتايج متفاوت و موادي بينديشد كه حاصل آن رضايت خود او و احتمالاً خوشنودي ديگران را در پي خواهد داشت (احمد پور ،  1383 ).

خلاقيت در دايره المعارف علوم اجتماعي چنين تعريف شده : برخي آن را توانايي هستي بخشيدن به پديده اي جديد تعريف كرده اند و عده اي ديگر آن را نه به عنوان توانايي بلكه به عنوان فرآيند روان شناختي يا فرآيند هايي كه از طريق آنها محصولات جديد و ارزشمند خلق مي شوند ، تعريف كرده اند

(احمد پور ،  1383 ).

[1] – Pierre Bessis

2- Azubel

[3] De ivid Bohm

[4] RolioMay

[5] Super Rutional

[6] Self- acualization

 Harmon-1

Ned  herman-2

فرضيه هاي پژوهش :

فرضيه اصلي: آموزش خلاقيت بر افزایش نگرش كارآفرينانه بيكاران مؤثر است .

فرضيه های فرعي:

 1) آموزش خلاقيت بر افزایش رفتار كارآفرينانه مؤثر است.

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

پایان نامه روانشناسی

لینک متن کامل پایان نامه رشته روانشناسی با عنوان :اثر بخشی آموزش خلاقیت برافزایش نگرش کار آفرینانه بیکاران شهر تهران با فرمت ورد